Koronavirusas 2019-nCoV/SARS-CoV-2 (COVID-19 liga). Simptomai, prevencija

Svarbiausią aktualią informaciją rasite www.koronastop.lt

Koronaviruso pavadinimas kildinimas iš „karūnos“ dėl virusą gaubiančių, primenančių karūnos smaigalius spyglių. COVID-19 (angl. CO – Corona, VI – Virus, D – Disease) yra koronaviruso 2019-nCoV (angl. 2019 novel coronavirus), dabar pervadinto į SARS-CoV-2 (angl. Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2)sukeliama infekcinė liga.

Koronavirusai – tai didelė grupė virusų, galinčių sukelti įvairias ligas. Dažniausiai koronavirusai sukelia lengvas ar net besimptomes infekcijas, tačiau gali sukelti ir sunkias kvėpavimo takų infekcijas, tokias kaip Artimųjų Rytų respiracinio sindromo (ARRS-CoV, angl. MERS-CoV) ar sunkaus ūminio respiracinio sindromo (SŪRS, angl. SARS) koronavirusines infekcijas.

Koronavirusai atrasti 1960 m. Jie gali infekuoti tiek žmones, tiek gyvūnus (įskaitant paukščius ir žinduolius). Kvėpavimo takų ir virškinamojo trakto epitelio ląstelės yra pirmieji viruso taikiniai. Šių virusų plitimo keliai: oralinis, fekalinis, oro-lašelinis, per aplinkos daiktus. Šiai dienai žinoma, kad septyni koronavirusai infekuoja žmones, iš kurių keturi yra lengvi: virusai 229E, OC43, NL63 ir HKU1. Trys iš koronavirusų gali turėti rimtesnių pasekmių žmonėms: SARS (sunkus ūminio kvėpavimo sindromas), kuris atsirado 2002 m. pabaigoje ir išnyko iki 2004 m ., MERS (Vidurinių Rytų kvėpavimo sindromas), kuris atsirado 2012 m. ir šiuo metu yra aptinkamas pas kupranugarius bei COVID-19 (pneumoninė infekcija) atsiradęs 2019 m. gruodžio mėn. Kinijoje – vis dar stengiamasi sustabdyti šio viruso plitimą.

COVID-19 – tai infekcinė liga, kuri paveikia plaučius ir kvėpavimo takus. Šios infekcinės ligos simptomai labai panašūs į peršalimo simptomus. Ligos sukėlėjas (2019-nCoV arba SARS-CoV-2) yra naujos struktūros koronavirusas, kuris niekada anksčiau nebuvo sukėlęs infekcijų žmonėms. Yra keturi pagrindiniai koronavirusų pogrupiai: alfa, beta, gama ir delta. Sužinokite daugiau apie koronavirusų tipus, istoriją ir kaip jie plinta čiaKoronaviruso simptomai žemiau.

Koronavirusas: 2019-nCoV, ARRS, CoV-SARS

Koronaviruso simptomai (požymiai)

Virusu užsikrėtę asmenys gali sirgti besimptome forma arba jiems gali pasireikšti karščiavimas, kosulys, silpnumas, dusulys, raumenų skausmai ir kt. Sunki ligos eiga gali sukelti sunkų plaučių uždegimą, kvėpavimo nepakankamumą, sepsį, septinį šoką ir mirtį. Dėl ypatingos rizikos sergantiems lėtinėmis ligomis, o ypač vyresnio amžiaus žmonėms, rekomenduojama likti namuose. Daliai užsikrėtusių asmenų nepasireiškia jokie klinikiniai ligos simptomai, nors laboratoriniai tyrimai rodo, kad jie yra užsikrėtę koronavirusu. Vidutinis inkubacinis laikotarpis nuo kontakto su infekcija iki susirgimo – apie 5 dienas. Trumpiausias – 1 diena, ilgiausias – 14 dienų. Sužinokite kuo skiriasi gripas nuo COVID-19 čia.

Koronaviruso COVID-19 simptomai

Ligos plitimas

Šis virusas plinta nuo žmogaus žmogui dažniausiai artimo sąlyčio su sergančiuoju koronavirusine infekcija metu. Virusas plinta per orą kvėpavimo takų sekretų lašeliais, kuriuos žmonės išskiria į aplinką čiaudėdami, kosėdami ar iškvėpdami. Teigiama, kad tai yra pagrindinis infekcijos plitimo būdas. Užsikrėsti įmanoma ir liečiant įvairius aplinkos daiktus, kurie yra užteršti COVID-19. Tačiau šiuo metu teigiama, kad tai nepagrindinis infekcijos plitimo būdas.Koronaviruso 2019-nCoV (SARS-CoV-2) plitimo žemėlapis realiu laiku: https://coronavirus.app/map .

rekomendacijos

Ištyrimas – identifikavimas. „COVID-19 diagnostikos ir gydymo plano“ 7 laidoje, išleistoje Kinijoje buvo patvirtintas greitas serologinis 2019-nCo-lgG/lgM specifinių antikūnų nustatymo metodas. Greito tyrimo pagalba lgM antikūnaigali būti nustatyti 7-ą infekcijos dieną arba 3-ą dieną pasireiškus simptomams. Tai yra pirminis tyrimas ir ypač tinka toliau atliekant patvirtinančią diagnostiką SARS-CoV-2 molekuliniais (genetiniais) tyrimais. Skaitykite kodėl svarbus koronaviruso testavimas čia.

COVID-19 lgM ir lgG antikūnai yra veiksmingas metodas greitai diagnozuoti COVID-19 infekciją. Aptikti COVID-19 lgM antikūnai paprastai rodo ankstyvą organizmo reakciją į COVID-19 virusą, tuo tarpu COVID-19 lgG antikūnų aptikimas rodo vėlesnę infekcijos stadiją. Antikūnai lgM ir lgG bus aptinkami tik praėjus inkubaciniam periodui. Diagnostikai atliekami koronaviruso kraujo testai ar molekuliniai testai. Kraujo tyrimai yra pakankamai greitai atliekami ir jiems nereikia papildomos įrangos, tad gali būtų atliekami prie ligonio lovos. Be to jiems atlikti pakanka atitikti darbo saugos reikalavimus. Molekuliniai tyrimai užtrunka ilgiau nei 5 valandas, tačiau jie gali parodyti itin tikslius rezultatus, kadangi ištiria viruso RNR, kur visa koronaviruso informacija saugoma. Tokiu būdu galima ištirti ar ligonis gali susirgti COVID-19 ateityje ir ar gali apkrėsti kitus. Šiuo metu ypatingas dėmesys skiriamas COVID-19 vaistams išrasti. Apie kuriamus naujus vaistus skaitykite čia.

Prevencija

Naudokitės oficialiomis Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) ar LR Sveikatos apsaugos ministerijos rekomendacijomis.

Rankų higiena:
Tarptautiniame naujienų portale CNN neseniai pasirodė informacija primenanti apie tai, kad nuolatinis rankų plovimas stipriais judesiais sunaikina SARS-CoV-2 koronavirusą, tad rekomenduojama pastoviai plauti rankas ne mažiau 20 sekundžių ypač po tiesioginio ir netiesioginio kontakto su žmonėmis ir  po sąlyčio su daiktais.

Veido ir kūno apsauga:
ieškokite kaukių, kurios gali jus apsaugoti, pvz. kaukės – respiratoriai KN95 FFP2 tiks apsisaugant nuo koronaviruso, na o jei sergate COVID-19 ar kitomis infekcinėmis plaučių ligomis – tiks medicininės kaukės su gumyte. Mobiliuose punktuose, ligoninėse gydytojus saugo ir apsauginiai medicininiai kombinezonai. Šioje PSO nuorodoje sužinosite kada ir kaip devėti kaukes , kaip pasiruošti darbo vietą ir kaip prižiūrėti vaikus karantino metu. PSO rekomendacijos:

Nors nėra vakcinos, kuria būtų užkirstas kelias užsikrėsti naujuoju koronavirusu SARS-CoV-2, galite imtis priemonių sumažinti užsikrėtimo riziką. PSO ir CDC rekomenduoja laikytis šių atsargumo priemonių, kad būtų išvengta COVID-19:

• Rekomenduojama saviizoliacija
  • Ypatingai venkite didelių renginių ir masinių susibūrimų vietų
  • Taip pat venkite artimo kontakto su visais, kurie serga ar turi infekcijos simptomų
  • Dažnai plaukite rankas muilu ir vandeniu (bent 20 sekundžių) arba naudokite alkoholio pagrindu gaminamą rankų dezinfekcinį skystį, kuriame yra ne mažiau nei 60% alkoholio
  • Kai kosėjate ar čiaudite, užsidenkite burną audiniu
  • Nelieskite akių, nosies ir burnos, kai jūsų rankos nešvarios
  • Valykite ir dezinfekuokite paviršius, kuriuos liečiate dažnai

Susipažinkite su COVID-19 prevencijos ir gydymo vadovu visiems Lietuvos medikams

Komplikacijos asmenims su silpnesne imunine sistema šiam virusui:

Abiejų plaučių uždegimas
Organų nepakankamumas

Naujienų portalai apie COVID-19, koronavirusą SARS-CoV-2/2019-nCoV Lietuvoje ir Pasaulyje:
15min.lt koronaviruso projektas
Delfi.lt koronaviruso naujienos
Google naujienos

Matote klaidų, turite naudingos informacijos? Ieškote susijusių produktų?
Susisiekite žemiau esančioje formoje.